nieuws

concerten 2024

24 mei Delft, Nieuwe Kerk
25 mei Hengelo, Kristalkerk
30 mei Epe, Dorpskerk
23 juni Rijswijk, viool en orgel
4 juli Soultz, ‘jeu divin’
13 juli Den Bosch, Hervormde Kerk, 422play
21 juli Palencia, concert en cursus
1 augustus Harderwijk, Grote Kerk
8 augustus Oostkamp, België
14 augustus Zaltbommel, Sint Maarten, 422play
24 augustus Grasberg (Du.), met gambaconsort
6 oktober Heeswijk, abdij
23 november Vianen, Grote Kerk (Requiems Smits en Fauré)

De eerste CD van 422play is uit!
Muziek van Debussy, Ravel, Mendelssohn, Smits en Bruckner
op het Grenzing-orgel van de kathedraal in Brussel.

Bekijk de TRAILER van ons debuutalbum.
Te bestellen via https://www.diamondline.nl/uitgaven/orgel/422play/

Nieuwe uitgaven bij Boeijengamusic:

1 Suite in g, BWV 997

Een bewerking van de luitsuite BWV 997 van Bach, getransponeerd naar g klein.
Het stuk heeft vier delen: een Prelude en Fuga als in het orgelrepertoire, en een Sarabande en een Gigue, nieuwe vormen voor een organist.

Prelude: het pakkende beginmotief opent de solo voor de rechterhand,
met een continuo-begeleiding in de linkerhand en het pedaal.
Fuga: een trio voor twee klavieren en pedaal.
Sarabande: het begin vertoont een frappante gelijkenis met
“Wir setzen uns mit Tränen nieder”, het slotkoraal uit de Matthäus Passion;
met versierde herhalingen.
Gigue, een levendig deel met een virtuoze double.

Zie de notenvoorbeelden op:
https://www.boeijengamusic.com/nl/suite-in-g-bwv-997-bach-johann-sebastian-1685-1750.html

2 Nine Short Pieces

Negen nieuwe composities voor orgel, drie maal drie stukken in verschillende idiomen, in tijdsduur variërend van 2 tot vier minuten.

Tryptich, in een tamelijk traditioneel idioom met diatonische alteraties en soms jazzy akkoorden.
Een Preludium en een Postludium in een doorgaande beweging, onderbroken door Fugati, een polyfoon deel met een constant volgehouden sequensmatige figuur in verschuivende ritmische patronen.

Toys, zo genoemd naar een oud-Engels voorbeeld, waarop het eerste werk een eenvoudige reeks manualiter variaties biedt: Easy Toy.
Gevolgd door Noisy Toy: inderdaad een luidruchtig stuk, modernistisch van aanpak, maar met doorzichtige repetitieve passages en soms zelfs wat banale melodietjes.
Ter afsluiting Gentle Toy, een mild stuk, waarin herhaalde triolen-figuren zich langzaamaan ontwikkelen in bijna zwevende ritmische verschuivingen.
Het idioom in deze stukken wordt bepaald door de zwarte en witte toetsen gescheiden door linker- en rechterhand te laten spelen. Dat maakt het lezen van de voortekens eenvoudig en levert verrassende samenklanken op.

On old examples: stukken die gebaseerd zijn op de vroegste orgelmuziek, in een aangepast modaal idioom, deels zelfs speelbaar in middentoon-stemming.
Organum vertoont het beeld van de vroege polyfonie: lange lage tonen, een melodische middenstem met Gregoriaanse motieven, en een vrije beweeglijke bovenstem.
Estampie is natuurlijk gebaseerd op het bekende voorbeeld uit de Robertsbridge Codex. Een vorm met losse elementen die in verschillende volgordes gespeeld kunnen worden, waarmee de speler zelf de lengte kan bepalen en verschillende registraties kan kiezen.
Upon ReLaDo, naar het anonieme maar bijna modern klinkende Upon LaMiRe.
Het motief als ostinate bas in het pedaal, een vloeiende melodie met ritmische variaties. Eenvoudig te spelen, te genieten als een wat melancholieke terugblik.

Zie de notenvoorbeelden op:
https://www.boeijengamusic.com/nl/nine-short-pieces-for-organ-smits-reitze-1956.html

_______________________________________________


Twee video’s van Samuël Strijbis met variatiewerken voor orgel:
een toegankelijk werk van Reitze Smits gebaseerd op een bekend Nederlands Volkslied, en de prachtige variaties van Mendelssohn, ‘serieuses’ genoemd, als tegenstelling tot de in die tijd gangbare variaties op populaire thema’s.

Capriccio on a dutch folksong, een recent werk van Reitze Smits door hemzelf gespeeld op het orgel in de Maartenskerk in Zaltbommel.


Variations Serieuses van Mendelssohn,
gespeeld door Reitze Smits in de Maartenskerk in Zaltbommel:
https://www.youtube.com/results?search_query=variations+serieuses+zaltbommel

Mendelssohn : Maxence Caron joue la 4è Romance sans ...

De eerste CD van 422play is uit!
Muziek van Debussy, Ravel, Mendelssohn, Smits en Bruckner
op het Grenzing-orgel van de kathedraal in Brussel.

Bekijk de TRAILER van ons debuutalbum.
Te bestellen via https://www.diamondline.nl/uitgaven/orgel/422play/

  •  


Nieuw verschenen:

Bij Valeurajoutée (https://www.valeurajoutee.eu/book-author/reitzesmits/) verschenen  in 2021:

  • Capriccio on a Dutch folksong, een nieuwe compositie voor orgel met twee klavieren en pedaal, zelfs speelbaar in middentoon. Het werk duurt circa 7 minuten en is uitgegeven bij valeurajoutee.eu.
    Bekijk de trailer op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=eJ9IviXKdI0
  • Interludes, voor orgel en viool.
    Bewerkingen van delen uit Distant Music en een nieuw werk, Canzona Suave.
    De orgelpartij is op een enkele pedaalnoot na manualiter ter spelen.
    Twee stukken zijn eenvoudig, de andere twee hebben vooral een meer uitgewerkte vioolpartij.
    Bekijk de trailer op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BtROvHGq2YI&ab_channel=ValeurAjout%C3%A9e


Een nieuw orgelduo:

422play

Reitze Smits & Bart Jacobs

‘For two to play’ is de titel van oude Engels muziek voor twee spelers aan één klavier: inspiratie voor de naam van dit nieuwe orgelduo en voor de nieuwe composities die Reitze Smits schreef voor twee organisten.

In afwisseling met deze stukken worden werken gespeeld van 17e eeuwse Engelse componisten als Tomkins en Purcell, maar ook van vroeg 20ste eeuwse componisten als Debussy en Ravel. De grote variatie aan stijlen en het veelzijdige orgelgebruik door twee ervaren organisten, maken hun uitvoeringen tot een luisterrijke gebeurtenis. 

 
 
Bekijk onze website http://www.422play.com met de filmpjes uit Vianen en Brussel!



Nieuwe composities voor koor (zie ook bewerkingen en composities)

Drie ZKV’s (zeer korte verhalen) van Kafka voor koor en orgel (2017)
1 Grosser Lärm
2 In der Nacht
3 Am Fenster

Drie scenes over mensen in bijzondere situaties; soms humoristisch, soms wrang, dan weer onverwacht lieflijk.


In opdracht van vocaal ensemble Tiramisu o.l.v. Rienk Bakker schreef Reitze Smits een werk op teksten rond de Brexit: de Brexit Quotes (2019).


Requiem, Clara Westhoff gewidmet (tekst Rilke) voor koor en orgel (2018)

De  tekst van Rilke, waarin de overledene wordt toegesproken, zelfs bevraagd wordt hoe haar dood te duiden, biedt een zeer persoonlijke en inspirerende kijk op lijden en sterven.
De muzikale taal is dienend, laat de tekst vooropstaan, en maakt de weg vrij voor het requiem van Fauré dat aansluitend uitgevoerd zal worden op concerten in november 2019 met kamerkoor Octagon o.l.v. Rienk Bakker.



De CD ‘Rachmaninoff on Organ’ is verschenen en verkrijgbaar bij valeurajoutee.eu.

Bekijk de teaser: https://www.youtube.com/watch?v=4xSc3NCm6KI&feature=youtu.be

Rachmaninoff 

De muziek van deze cd en talrijke andere bewerkingen van Rachmaninoff’s pianomuziek verschijnen in drie delen bij bij Valeure Ajoutée (www.valeureajoutee.eu).
In deel 1 staan o.m. de bekende Prelude in g klein, de Vocalise en het virtuoze laatste deel uit de Moments Musical.
De editie van de Corelli-variaties vormt deel 2 van de uitgaves van Rachmaninoff-bewerkingen.
Het derde deel bevat net als het eerste deel enkele kortere en langere werken (o.m. Prelude in cis klein, Moment Musical in bes klein) en is dit najaar te verwachten.


CD Pro Organo Pedaliter

De cd Pro Organo Pedaliter, met de grote werken uit het Dritter Teil der Clavier Übung van Bach. opgenomen in de Grote Kerk in Vianen, is nu te beluisteren op Spotify:
op https://play.spotify.com/artist/6tag08oLJZtActKqwQXpgR?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open

De cd is te bestellen via ‘contact’.