7 augustus Gent, St.Baaf

Een bijzondere plek, met een grote geschiedenis en veel cultuur, waaronder natuurlijk het beroemde drieluik “het lam Gods”.
Het orgel is samengesteld uit verschillende delen, die zowel in de fraaie oude kas uit 1653 in het transept als in open opstelling rondom het koor geplaatst zijn. Met vijf klavieren en negentig registers is het een enorm apparaat, wat gezien de verspreidde opstelling en de grote nagalm om een speciale behandeling vraagt.

Programma

1 Uit Sechs Präludien und Fugen (1868) van Julius Röntgen (1855-1932)
en uit Elf Choralvorspiele (1896, opus 12) van Johannes Brahms (1833-1897): 

Preludium in c klein
‘Herzlich tut mich erfreuen‘
Preludium en Fuga in e klein
      ‚Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen‘
Preludium en Fuga in Es groot 

2 Trois pièces                                               Francis Poulenc (1899-1963)
Pastorale
Hymne
Toccata

3 Nocturne (2020)                                      Reitze Smits

4 Passacaglia                                                Johannes Brahms
(orgelbewerking van het laatste deel uit de vierde Symfonie)

Toelichting

In dit programma wordt 20ste eeuwse muziek omlijst door muziek van Brahms en zijn Nederlandse bewonderaar Julius Röntgen. Deze laatste schreef in zijn jeugd zes Preludes en Fuga’s voor orgel waarin zijn bewondering voor Brahms al hoorbaar is. Later raakte hij bevriend met Brahms en trad op als solist in diens tweede pianoconcert onder leiding van de componist.

Brahms schreef zelf weinig muziek voor orgel. Maar zijn laatste composities zijn elf eenvoudige, uitdrukkingsvolle koralen voor orgel, geschreven vlak na de dood van zijn geliefde Clara Schumann en kort voor zijn eigen overlijden.

De Trois Pièces van Poulenc zijn oorspronkelijk voor piano geschreven maar komen door hun heldere schrijfwijze prima tot hun recht op orgel. De titels van de delen zijn bekend in het bestaande orgelrepertoire, maar de stijl is typisch Poulenc, met plotselinge karakterwisselingen, van gevoelig tot humoristisch, met soms gewaagde dissonanten in een verder toegankelijk idioom.

Reitze Smits publiceerde recent Rêves, drie stukken voor orgel, waarvan het eerste deel, Nocturne, met zijn voornamelijk dromerige sferen, uitstekend tot zijn recht komt in het ruimtelijk opgestelde orgel in de Sint Baaf.